27/7-17

Sitter här vaken själv med en trött liten tjej i babynestet bredvid mig i soffan. Fredrik ligger och vilar upp sig i sängen, han ville ta med sig Alice men jag tycker det är så jobbigt att vara ifrån henne en längre stund. Vill gärna se henne hela tiden, höra henne andas. Idag kl 12 ska jag iväg på ansiktsbehandling (har blivit så sjukt torr nu i huden, måste bero på att jag delar med mig av min mjölk haha!) och det känns som det kommer vara riktigt jobbigt att vara ifrån henne den stunden. Hon är ju bara två veckor gammal.
 
Har inte skrivit så mycket egentligen om tiden efter förlossningen, men vi har fått en liten knacklig start. Vi fick stanna på BB två dagar och det var så jobbigt tyckte jag, jag ville bara hem! Hem till min säng, soffa, dusch, ja allting. Men jag hade ju havandeskapsförgiftning och då måste dom kolla blodtrycket och se så det går ner. Dom var även osäkra på om jag hade kvar stora bitar av moderkakan då den inte kom ut hel, och jag blödde så mycket i början. Så fick göra två ultraljud också. Sen krånglade amningen fram tills natten mot fredag. Lite tester gjordes på mig och kontroller och sen fick vi äntligen åka hem mitt på dagen på fredagen. 
 
Dock åkte vi tillbaka redan på söndagen och blev inlagda i några timmar, Alice hade gått ner så mycket i vikt. Hon vägde bara 2700g då, vilket är 11% i minskning från hennes födelsevikt. Så amningen funkade inte, men det visste jag ju redan. När vi låg inlagda fick jag pumpa ut med deras monstermaskin haha. Och sen fick jag köpa en pump av en kompis så att vi kunde få åka hem och ändå veta att hon får i sig mat. Så sedan dess har jag pumpat ut mjölk och så har vi gett henne flaska. Provade amma i måndags igen men det funkar inte, hon blir inte nöjd och jag fick sår.. så vi fortsätter med pumpningen och att ge det på flaska istället. Men det går bra! Vi var på BVC igår och då hade hon på en vecka gått upp 240g. Nu väger hon 3285g och är nästan 50 cm lång. Stora lilla tjejen!
 
Nu ska jag göra lite nytta här hemma innan jag ska åka iväg.
 
Alice är som nöjdast när hon får vara nära och helst sova på en. Det är väldigt mysigt!
 
Vissa nätter funkar babynestet men ibland måste hon ligga bredvid mig. Då brukar hon ligga i höjd med mina bröst. (när jag sover har vi inte täcket så högt upp, det är bara när vi har koll)
 
Våran stora tjej, här i body i strl 50 (det passar faktiskt nu!) och byxorna är till och med 56, som vi fick av Alices kompis Lennox och hans snälla mamma och pappa som var här förra veckan. Dom är lite stor ännu men absolut inte så det ser konstigt ut.