Tvätt med bikarbonat och balsam

Japp, det är precis vad jag gjort!
 
Somsagt så kör jag no poo metoden på mitt hår, oftast är det balsammetoden men jag har prövat lite nya saker då och då. Tillexempel ägg, äppelcidervinäger osv.
 
Men idag så har jag provat bikarbonat och balsam. Jag tog 3 tsk bikarbonat, 2 tsk balsam och ungefär 2 msk vatten, blandade ihop det till en sörja i en skål. (man kan även ta utan balsam men jag vill ha lite lukt på mitt hår, så därför valde jag med balsam. kommer nog pröva utan också). Blöt håret som vanligt och sen i med blandningen och börja massera! Det rev skönt i hårbotten eftersom det blir som små korn som skrubbar. Var riktigt skönt faktiskt efter dessa månader med bara balsam :p Lät det sitta i ett tag tills det började göra ont ungefär, haha :) har väldigt känslig hårbotten som är riktigt torr! Så bikarbonat är kanske inte de ultimata tvättgrejjen för mig, inte varje tvätt iallafall..
 
Hade blandat till en sursköj i en gammal balsamflaska också, för att bikarbonat är så basiskt så man måste neutralisera det. Jag tog 5 dl kallt vatten och 1,5 tsk citronsyra. Man kan även ha äppelcidervinäger (då ska man ha ½dl) men jag tål inte lukten.. luktar så sjukt äckligt! Så jag tog citron som inte luktar speciellt mycket. Hällde över det i hela hårbotten och i längderna, svidandet försvann och det var riktigt härligt, förutom när det rann ner på kroppen och var kallt haha! Kletade in lite aloe vera som efter varje dusch.
 
Sitter nu efter en halvtimme och håret börjar torka lite. Man ska ju inte ta på blött hår egentligen meen, måste ju för att känna hur det är! Det känns rent, ovanligt rent :p haha.. vet inte om det är mjukare än vanligt.. det tror jag inte, eftersom balsamet jag hade i knappt var något.
 
Men det känns bra, om det ser fint ut sedan så är det garanterat något jag kommer göra oftare :)
 
0 kommentarer publicerat i
Taggar: Balsammetoden, bikarbonat, bikarbonatbalsam, bikarbonattvätt, cbs, elin sahlén, esahlen, lockigt hår, no poo, no poo hair, no schampo, nopoo, surskölj, torrt hår, äppelcidervinäger