Tips: tvätta era borstar

Att tvätta mina sminkborstar är rätt självklart för mig, men inte för alla! Men det är viktigt att göra det, bakterier stormtrivs i borstar som inte blir rengjorda!

Hur ofta ska man rengöra då? Ja det är ju upp till en själv, hur mycket man använder dom och vad det är för produkter. Mina foundation och concealerborstar rengör jag efter användning, eftersom det är rinnande produkter så ska man inte använda den borsten igen förrän den är ren. De övriga (puder, rouge och ögonskuggor) dom rengör jag ca 1-2 gånger i månaden. Om jag användt en festsminkning brukar jag rengöra dom då det kan vara mörkare skuggor osv.

Jag tvättar dom med vanligt schampoo, och det gäller att vara försiktig och att se till att man får ut allt schampoo ur dom, sedan tar jag balsam på vissa av borstarna, om dom verkar lite torra (vissa borstar är det syntet och vissa är äkta hår)

Ett smart sätt att låta dom torka på är att tejpa upp dom mot en vägg/garderob. Vattnet SKA ur borsten och inte gå in i skaftet, då löses limmet upp och borsten blir förstörd, = du måste slänga den. Onödigt, ellerhur?

Sen såg jag världens smartaste grej på youtube, till vissa borstar får man ju ett "skydd" så att dom ska hålla sig fina, men dom brukar bli för stora och då får man slänga dom. Men så såg jag ett sätt hur man gör med tejp, vill ni att jag ska visa? Isåfall kan jag göra det.
Vad tycker ni om såna här inlägg? tumme upp eller ner? ;p haha, tell me!